Masterclass Eerste Hulp Bij...
Van experts, voor docenten
Naast optimaal werken met je lesmateriaal, wil je ook geïnspireerd blijven over relevante vakinhoud en bijhorende vaardigheden. Maar waar begin je? Bijvoorbeeld bij de Eerste Hulp Bij...-masterclasses! Deze reeks bestaat uit gratis online webinars met onderwerpen die door jou, de docent, zijn uitgekozen. Vol praktische tips die je morgen al in je les kunt toepassen!
Een pagina boordevol:
- Inspirerende masterclasses die je gratis terugkijkt
- Hand-outs en extra materialen
- Tips en voorbeelden van collega's uit het hele land
Eerste Hulp Bij Het Lerende Tienerbrein
De lerende tiener, zelfregulatie en het brein. Spreker: professor Jelle Jolles, neuropsycholoog
Wat is aan de hand met onze leerlingen?
Veel docenten klagen over het ‘lastige gedrag’ en de matige studiemotivatie. Leerlingen zijn kwetsbaar en ervaren een grote psychische druk van de studie. Jelle Jolles stelt dat dit te maken heeft met het feit dat de tiener ‘werk in uitvoering’ is, en nog onvoldoende kennis en ervaringen heeft kunnen opdoen om onze complexe wereld te kunnen begrijpen. Hier zijn actieve feedback en ‘steun, sturing en inspiratie’ voor nodig. In deze masterclass gaat Jelle in op ‘het sociale brein van de tiener’ dat zich nog ontwikkelt tot ruim na het 20e jaar en – letterlijk – hongert naar prikkels. Hij licht toe waarom de cognitieve en persoonlijke ontplooiing van jongeren alleen mogelijk is als ze geprikkeld worden: cognitief EN sociaal EN emotioneel EN fysiek. Voor de praktijk van het onderwijs en de aanpak en begeleiding van de lerende tiener heeft dit veel implicaties. Hij geeft handvatten voor de praktijk waarbij hij in gaat op vaardigheden zoals zelfinzicht en zelfregulatie, planning en het overzien van consequenties, het omgaan met de opinies van anderen het leren denken en redeneren.
- Kijk de lezing terug via deze link
Spreker Jelle Jolles
Expert ontwikkeling van het tienerbrein, leren en onthouden in tieners
Werkzaam als klinisch neuropsycholoog en publicist
Informatie de masterclass bouwt voort op het recente artikel in het tijdschrift Van Twaalf Tot Achttien
Terugkijken en extra's
Eerste Hulp Bij Docent-leerlingrelaties
Hoe bouw je goede relaties met je leerlingen op?
In de klas kun je geconfronteerd worden met leerlingen die de wereld wellicht anders zien dan jij. Of door hun achtergrond, gedrag, of ontwikkelingsbehoeften soms onbedoeld met jou in conflict raken. In de masterclass Eerste Hulp Bij Leerkracht-leerlingrelaties gaat Marjolein Zee in op het belang van het opbouwen van gunstige relaties op school. Ze geeft tips die ervoor zorgen dat het contact met leerlingen zo optimaal mogelijk verloopt.
Spreker Marjolein Zee
Expert in leerkracht-leerlingrelaties
Werkzaam als universitair docent bij de Universiteit van Amsterdam
Ervaring als docent en onderzoeker naar leerkracht-leerilngrelaties en docent self-efficacy
Eerste Hulp Bij Motivatie
Hoe zet je je leerlingen in beweging?
Het motiveren van leerlingen voor school kan soms een enorme uitdaging zijn. De inhoud van je les kan dan nóg zo goed zijn. Maar wanneer de leerlingen niet gemotiveerd zijn, is het lastig om die inhoud over te brengen.
In deze masterclass vertelt Lisette Hornstra meer over het motiveren van leerlingen in de klas. Ze gaat in op verschillende soorten motivatie en hoe je als docent die verschillende soorten motivatie kan aanspreken. Ook bespreekt ze een aantal praktische principes die bijdragen aan het creëren van een motiverende leeromgeving voor leerlingen.
- 20 september 2022
- Kijk hem hier terug
Over de spreker
Spreker Lisette Hornstra
Expert leerlingmotivatie
Werkzaam professor of education bij Universiteit Utrecht
Ervaring als onderzoeker en spreker
Eerste Hulp Bij Ongelijkheid
Wat kunnen we effectief doen aan ongelijkheid in de klas?
Covid-19 heeft de al bestaande verschillen tussen leerlingen nog groter gemaakt. Sociale achtergrond, gender en taal speelden al een belangrijke rol bij ongelijkheid, maar vandaag nog meer. Wat kan je hier nu effectief aan doen? Pedro De Bruyckere gaat in zijn masterclass in op wat écht kan werken - en wat goedbedoeld toch vaak een minder positief effect heeft.
- Dinsdag 19 april
- Kijk de masterclass terug
Spreker Pedro de Bruyckere
Expert in jongerencultuur, authenticiteit en onderwijs
Werkzaam als onderzoeker en pedagoog in Gent
Ervaring als ware myth buster in het onderwijs
Eerste Hulp Bij Feedback
Hoe zorg je voor feedback die je leerlingen ook echt verwerken?
Aan het geven van feedback besteed je als docent doorgaans veel tijd, terwijl veel van die feedback ongebruikt blijft door leerlingen. Feedback kan een krachtige aanjager zijn van het leren, mits gegeven op het juiste moment, op het juiste niveau, met de juiste taal en ingebed in leerdoelgericht onderwijs.
In de masterclass Eerste Hulp Bij Feedback vertelde deskundige Cindy Stienstra aan welke voorwaarden effectieve feedback moet voldoen. Daarnaast keken we met een aantal praktische werkvormen hoe je feedback handig kunt organiseren in jouw onderwijs. De masterclass kreeg gemiddeld een 8, dus kijk 'm zeker terug!
Masterclass gemist?
Over de spreker
Spreker Cindy Stienstra
Expert in formatieve feedback en opbrengstgericht leren
Werkzaam als coach, trainer en schrijver
Ervaring als biologiedocent in het vo
Eerste Hulp Bij Leerachterstanden
Heb je ook leerlingen in de klas met een leerachterstand?
Helaas geldt dit voor veel docenten wel. Daarom organiseerden we een gratis online masterclass Eerste Hulp Bij Leerachterstanden, en goed nieuws: je kunt hem hierboven en via deze link gewoon terugkijken! Klik hier om de slides te downloaden, en hier voor het werkblad met de pizzapunten.
Naast praktische handvatten en verhelderende theorieën van Laura, hebben jullie tijdens de masterclasses ook veel van elkaar geleerd. Hier zitten ontzettend veel leuke, handige tips tussen die we je niet willen onthouden.
- Kijk de hele masterclass terug
- Download de hand-out
- Download het werkblad
- Download de handige poster met tips
- Help ons verder en vul de evaluatie in
Over de spreker
Spreker Laura Koops van 't Jagt
Expert leerstrategieën en leren plannen
Bedenker van De Planagenda
Missie alle leerlingen in Nederland en België effectief te leren leren en plannen!
Eerste Hulp Bij examenvoorbereiding
Examenvoorbereiding op afstand: hoe doe je dat?
De eindexamens gaan door! Dit betekent dat alle examenleerlingen klaargestoomd moeten worden voor het grote moment in mei. Op welke manier activeer jij je leerlingen, ook op afstand? En hoe kun je ze optimaal faciliteren?
Om je hierbij te helpen organiseerden wij de online masterclass Eerste Hulp Bij Examenvoorbereiding: voor en door docenten. In deze masterclass neemt Jouke Brouwer je mee langs een aantal concrete tools en coachingstips waarmee je je leerlingen maximaal ondersteunt en motiveert op weg naar de eindstreep.
Masterclass gemist of nog even rustig bekijken?
- Kijk de masterclass terug
- Download de hand-out van de presentatie
- Download 11 didactische tips voor het laatste zetje richting het eindexamen.
- Help ons verder en vul de evaluatie in
Over de spreker
Spreker Jouke Brouwer
Expertise Formatief evalueren, coachend lesgeven
Onderwijs Docent Frans en teamleider
Werkzaam Onderwijsadviseur en -coach, docent
Eerste Hulp Bij Formatief handelen
Waar staat mijn leerling?
Een vraag die bij veel docenten speelt op het moment. Om je te helpen inzicht te krijgen in waar je leerlingen staan organiseerden we de online masterclass Eerste Hulp Bij Formatief Evalueren. De opname hiervan kijk je nu terug.
In deze masterclass, onder leiding van Hannelore Hemeltjen, zoomen we in op formatief handelen. We gaan in op wat formatief handelen inhoudt en wat het jou en je leerlingen oplevert. Daarnaast delen we praktische tips en tools die je direct kan inzetten in jouw eigen lespraktijk. De masterclass is voor alle niveaus van vmbo tot vwo. Tijdens de masterclass is er volop gelegenheid om tips met elkaar te delen en vragen te stellen.
Masterclass gemist of nog even rustig bekijken?
- Kijk de masterclass terug
- Download de hand-out van de presentatie
- 12 didactische bouwstenen voor effectieve didactiek
- Formatief handelen: wat, wanneer en hoe?
- Help ons verder en vul de evaluatie in
Over de spreker
Spreker Hannelore Hemeltjen
Expertise Formatief handelen, leerdoelen
Onderwijs Docent, curriculumontwerper
Werkzaam Trainer, spreker en innovatiebegeleider
Eerste Hulp Bij Toetsing
Wat zijn eigenlijk de kwaliteitseisen van goede toestvragen?
Het Nederlandse onderwijssysteem is gericht op toetsen. Maar waarom toetsen we eigenlijk? En waarom zoveel? Voor leerlingen hangt er veel af van het resultaat van een toets. Het is dus belangrijk dat de toetsen die de basis vormen voor het oordeel dat we over onze leerlingen vellen, voldoen aan de kwaliteitseisen. In de masterclass Eerste Hulp Bij Toetsen bekijken we die kwaliteitseisen van toetsvragen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden gaan we (gesloten en open) toetsvragen beoordelen en, daar waar mogelijk, verbeteren.
Het doel van de masterclass is om jou een concreet handvat te bieden waarmee de kwaliteit van toetsvragen kan worden beoordeeld en verbeterd.
Masterclass gemist of nog even rustig bekijken?
Over de spreker
Spreker Marnie Wouters
Expertise Toetsconstructie, toetskwaliteit, examinering
Werkzaam Toetsexpert en onderwijskundige bij Teelen
Waar wil jij dat de volgende masterclass over gaat?
Voor meer informatie of training op school: NEEM CONTACT OP
-
"Hoog tempo, zeer interessant en praktisch"
-
"Helemaal top deze webinars!"
-
"Helder en duidelijke uitleg."
-
"Leuke vlotte masterclass."
-
"Helder, kort en bondig!"
-
"Zeer waardevol deze masterclasses."
-
"Enthousiast en kernachtig verteld. Ik ben geïnspireerd!"
-
"Goede tip om leerlingen samen te laten werken en leren."
-
"Super bedankt weer! Heel nuttig."