De strijd tegen het coronavirus vraagt veel van de flexibiliteit en innovatiekracht van leraren. Zondag maakte het kabinet bekend dat scholen tot en met 6 april gesloten blijven. Leraren moeten razendsnel les op afstand organiseren. Op sommige scholen gaat dat makkelijker dan andere.
Scholen werken keihard om het onderwijs zo veel mogelijk door te laten gaan. De ervaringen hiermee liggen redelijk uiteen. De ene school is nou eenmaal verder met het gebruik van digitale leermiddelen dan de andere. Maar er is ook genoeg wat de leraren bindt. Ze zijn allen heel optimistisch. Ze zien langzaam maar zeker in dat deze vervelende situatie ook kansen biedt. Er komt veel meer waardering voor het vak, bijvoorbeeld. En er is eindelijk tijd om vaardig te worden in digitale onderwijsmethodes. Maar veel vraagtekens zijn er ook. Een belrondje langs drie scholen brengt ons vandaag bij Reinier Mudde, docent geschiedenis en maatschappijleraar op het Erfgooiers College in Huizen.
“Het is een vreemde en onwennige situatie. Maar na de eerste week groeit wel een plaatje, van: zo zit het. De eerste dagen stonden vooral in het teken van een manier vinden om digitaal onderwijs te geven. Digitale klassen maken, klassen vullen en geschikt lesmateriaal zoeken. Wij maakten als school al gebruik van Magister. En sommige uitgeverijen bieden prachtige tools, waarbij je leerlingen goed kunt volgen in de lesstof. Maar veel van die systemen raken nu overbelast, dus gebruiken we nu ook andere programma’s, zoals die van Google. Daar kan ik bijvoorbeeld chats organiseren, waar de leerlingen vragen kunnen stellen. Dat is dan in plaats van een normale les.
En ik heb voor het eerst lesvideo’s gemaakt. Een combinatie van Powerpoint met ingesproken commentaar. Nog niet heel flitsend, maar wel effectief. Ik verwijs ook naar andere filmpjes op internet. Die van Joost van Oord bijvoorbeeld, maker van JORTgeschiedenis. Prachtige video’s over de geschiedenisstof, qua vorm en inhoud.
Voor elke paragraaf zet ik een leesinstructie en het bijbehorende maakwerk online, met een strakke deadline. Ik kan niet alles nakijken. Dat is simpelweg te tijdrovend. Maar ik zoek naar de rode draden: wat zijn de lastige opdrachten? En ik stel een antwoordmodel beschikbaar waarmee leerlingen zichzelf kunnen controleren. Het komt nu echt aan op het eigenaarschap van leerlingen, een terugkerend thema. De eigen verantwoordelijkheid van leerlingen in hun leerproces wordt nu heel groot. In het klassikale onderwijs houd je normaal gesproken als docent een vinger aan de pols. En laten we wel wezen, bij elkaar fysiek in de klas zijn is toch een beetje het hart van het onderwijs. Nu weet je niet eens of leerlingen aanwezig zijn tijdens de ‘les’ en opdrachten kunnen makkelijk van elkaar worden ‘geleend’. Maar ik was eigenlijk heel blij verrast met de mooie en zorgvuldige uitgewerkte antwoorden die ik deze eerste week ontving.
Vrijdagmiddag heb ik mijn mentorleerlingen via Hangout Meets gezien. Ik heb ze gevraagd hoe ze de week hebben ervaren. Ze waren in een productieve flow gekomen. Sommige van mijn leerlingen hebben een sterke behoefte om hun eigen pad te kiezen. Voor hen biedt deze situatie ruimte. Zij vinden het nu nog wel leuk, maar ik ben benieuwd of dat zo blijft. Ze zullen toch in toenemende mate gaan terug verlangen naar hun sociale leven. En dat heeft voor een groot deel plek op school.”
—————
Lesopafstand.nl
Met man en macht zijn leraren en schoolleiders vol aan de slag om onderwijs op afstand te organiseren. Het nieuwe platform www.lesopafstand.nl helpt daarbij. Neem snel een kijkje voor kaders, stappenplannen en tips om onderwijs op afstand vorm te geven en te organiseren.
Bron: https://www.leraar.nl/news/view/60169152/leraren-in-tijden-van-corona-2-bellen-met-reinier